2009 legaktívabb jogtulajdonosai…
… a La Roche, a Lego és a Google, legalábbis ami a .com, .net, .org és hasonló általános felső szintű végződések alatti alternatív vitarendezési eljárások számát illeti. De a listán szereplő többi vállalat sem tolerálja, ha jól felépített brandjéből mások akarnak hasznot húzni az interneten.
Az alábbi lista azokat a cégeket sorolja fel, amelyek 2009-ben a legtöbb UDRP eljárást indították meg. A UDRP a Uniform Domain Name Dispute Resolution Policy rövidítése, amely a .com, .net, .org és további felső szintű tartományok (generic Top Level Domains, gTLDs), valamint számos országkódos felső szintű tartomány (country code Top Level Domains, ccTLDs) alatti alternatív vitarendezési eljárás szabályait tartalmazza. A lista adatai két vitarendező fórum, egyrészt a svájci székhelyű WIPO (World Intellectual Property Organization), másfelől az amerikai NAF (National Arbitration Forum) által közzétett adatokon alapulnak.
F. Hoffmann-La Roche (56) – A gyógyszeripari vállalat 54 ügyet küldött a WIPO, kettőt pedig a NAF elé és mindet megnyerte. Az eljárás tárgyát képező domain nevek többsége a sertésinfluenza elleni Tamiflu gyógyszerükkel volt kapcsolatos.
LEGO (55) – a játékgyártó nem ismer tréfát, ha jogainak érvényesítéséről van szó: az 55 vitarendezési eljárás többségét megnyerte, néhány esetben pedig megegyezett a domain név tulajdonosával, még mielőtt az eljárás véget ért volna.
Google (45) – A keresőmogul 2008-ig viszonylag kevés UDRP eljárás indított. A tavalyi 45 eljárás legtöbbjét megnyerte, egyet kivéve: a Groovle.com domain név iránt indított vitarendezési eljárás fiaskójáról korábban már írtam.
State Farm Mutual Insurance (36) – Az USA-beli biztosító és pénzügyi szolgáltató minden ügyét megnyerte.
Farouk Systems (35) – A szintén amerikai haj- és testápolókat gyártó és forgalmazó vállalat is komolyan fellép az engedélye nélkül bejegyzett domain nevek ellen. A trend folytatódni látszik, hiszen 2010 januárjában máris tíz feletti új eljárást indított.
Sanofi-Aventis (30) – A francia központú originátor gyógyszergyár is aktívan érvényesítette jogait a kibertérben.
Microsoft (28) – 2009-ben a szoftvercég minden UDRP eljárást megnyert.
AOL (26) – Az amerikai internetszolgáltató hasonlóan jó aránnyal büszkélkedhet, eredményét csak egy elvesztett ügy rontja.
Nervous Tattoo (26) – Az amerikai tetoválóművész és ruhatervező Ed Hardy cége minden UDRP eljárásból győztesen került ki.
American Automobile Association (25) – Az amerikai autószövetség egyenlege nem hibátlan, de az ügyek többségét megnyerte. Az AAA.net domain névért indított UDRP eljárást ugyan elvesztette, de egy ezt követően indított bírósági eljárásban már meg tudta szerezni.
Danone (23) – A francia élelmiszeripari vállalat az esetek többségét megnyerte, ugyanakkor nem sikerült megszereznie az Activia.ch és ProActivia.com domain neveket.
Victoria’s Secret (21) – a fehérnemű-forgalmazó is tökéletes eredményekkel büszkélkedhet, minden UDRP eljárásból nyertesen került ki.
Érdekes trend, hogy 2008-hoz képest 2009-ben csökkent az UDRP eljárások száma, az eljárás alá vont domain nevek száma pedig még ennél is jelentősebb mértékben csökkent. A WIPO, a NAF és a Cseh Választottbíróság által közzétett adatok alapján 2009-ben kb. 3700 UDRP eljárást kezdeményeztek. A WIPO előtti ügyek száma 2329-ről (2008) csökkent 2107-re (2009). A NAF előtti eljárások száma több mint százzal csökkent (kb. 1770-ről kb. 1605-re). A Cseh Választottbíróság elé 2009-ben pedig csupán 20 UDRP eljárás került, ami annak ellenére nem túl biztató, hogy prágai fórum csak ebben az évben indította le a UDRP szolgáltatását.
A fenti számok összességében mintegy 9%-os csökkenést mutatnak. A WIPO és a NAF egyébként az esetek közel 90%-ban adott helyt a kérelemnek. A .com alatti “kiberfoglalási ráta”, azaz az UDRP esetek számának és az összes regisztrált .com domain névnek az aránya 2009-ben 1:22000 volt, ami a legalacsonyabb érték az UDRP 1999-es bevezetése óta.
Az adatok forrása: Domain Name Wire
Dr. Halász Bálint